Gebruik jij de meest populaire en best presterende display-advertentieformaten van Google voor een succesvolle campagne?
Als je begint met een online advertentiecampagne, is een van de eerste dingen die je moet weten wat het formaat van je advertentiebanners gaat worden. Het Google Display Network ondersteunt namelijk een breed scala aan bannerformaten.
De Google-display-advertentieformaten die je kiest, kunnen en hebben een enorme impact op het algehele succes van uw campagne. Zelfs met een perfect design en de juiste boodschap die aansluit op jouw doelgroep, kan het kiezen van de verkeerde formaten voor je campagne betekenen dat al het harde werk verloren gaat.
Elke professional op het gebied van digitale marketing moet op de hoogte zijn van de best presterende en meest voorkomende advertentieformaten die worden ondersteund door het Google Display Network. In deze post belichten we de meest populaire display-advertentieformaten van Google, leggen we de relaties tussen advertentieformaat en prestaties uit en geven we je een spiekbriefje van de best presterende display-advertentieformaten in het Google-netwerk.
Wat je moet weten over display-advertentieformaten
Uit de beschikbare gegevens blijkt dat grotere advertentieformaten beter presteren dan kleinere. Dat lijkt vrij logisch, aangezien een grotere advertentie meer ruimte op het scherm in beslag neemt en eerder de aandacht van de kijker trekt. Naast hogere gemiddelde klikfrequenties, is de kans groter dat grotere advertenties na elke klik conversies genereren.
Maar dat betekent niet dat digitale marketeers alleen grote display-advertentieformaten moeten weergeven. In feite zou dit in de meeste gevallen waarschijnlijk nadelig zijn.
Dit komt door de manier waarop de advertentievoorraad van Google de beschikbaarheid van display-advertentieruimte in zijn netwerk beïnvloedt. Google heeft meestal veel voorraad voor middelgrote en kleine advertentieruimten, met relatief minder voorraad grotere advertentieruimten. Een adverteerder die uitsluitend grote advertenties publiceert, zal waarschijnlijk een hoge CTR (Clickthrough rate) behalen, maar niet voldoende bereik of diversiteit aan plaatsingen.
Om het bereik van hun display-advertenties te maximaliseren, moeten digitale marketeers een mix kiezen van de meest populaire en best presterende advertentieformaten waarvoor voldoende voorraad beschikbaar is. Laten we, om het je gemakkelijk te maken, de tien populairste display-advertentieformaten van Google bekijken.
Top 10 meest populaire Google Display-advertentieformaten
468 x 60 – Small Leaderboard
Met een breedte van 468 pixels en een hoogte van slechts 60 pixels vertegenwoordigt dit display-advertentieformaat de klassieke banneradvertentie bovenaan de pagina. Ondanks dat het de afgelopen twee decennia een van de meest voorkomende advertentieformaten op internet is geweest, lijken de prestaties voor 468 x 60 advertenties te zijn afgenomen met de opkomst van het Leaderboard-formaat. Deze advertenties waren in het verleden mogelijk meer opgevallen toen kijkers internetten op kleinere schermen met een lagere resolutie.
728 x 90 – Leaderboard
Leaderboard-banners vertegenwoordigen een goed presterend Google-display-advertentieformaat. Ze hebben de banner van 468 x 60 grotendeels vervangen als de eerste keuze voor een hoog-converterende, top-of-page of above-the-fold advertentieruimte. Zorg er bij het kopen van dit advertentieformaat voor dat u slots aan de bovenkant van de pagina koopt in plaats van aan de onderkant van de pagina die niet zo vaak worden bekeken.
300 x 250 – Medium Rectangle (Mobile Rectangle)
De medium rectangle is over het algemeen het best presterende display-advertentieformaat van Google in het netwerk. Dit formaat is beschikbaar op zowel desktopcomputers als mobiele apparaten. Je hebt misschien ook wel eens gehoord van dit advertentieformaat met de naam ‘MPU’, wat kan staan voor mid-page unit of multi-purpose unit. Deze advertenties worden meestal midden op pagina’s gebruikt om tekst op te splitsen.
336 x 280 – Large Rectangle
De Large Rectangle presteert meestal goed, maar er is ook een gebrek aan voorraad, aangezien de meeste advertentiehosts de voorkeur geven aan het goed presterende medium rectangle van 300 x 250.
120 x 600 – Skyscraper
Skyscrapers zijn lang en smal, dus het publiek komt ze geleidelijk tegen terwijl ze naar beneden scrollen. Het formaat 120 x 600, hoewel nog steeds gebruikelijk in het Google-advertentienetwerk, is uit de gratie geraakt vanwege het succes van de wide skyscraper en grote advertentie-indelingen voor sckyscrapers. Google meldt ook een gebrek aan voorraad, wat kan leiden tot slechte advertentieprestaties.
160 x 600 – Wide Skyscraper
De wide skyscraper is een bredere versie van de reguliere skyscraper, wat betekent dat adverteerders meer zichtbaarheid en meer doorklikken hebben. Google meldt ook dat ze veel voorraad hebben voor dit advertentieformaat.
300 x 600 – Half Page (Large Skyscraper)
De halfpage of ook wel large skyscraper genoemd, neemt maar liefst 180.000 pixels op het scherm in beslag. Het grote formaat maakt het gemakkelijk om de aandacht van de gebruiker te trekken.
250 x 250 – Medium Square
Het advertentieformaat van 250 x 250 is beschikbaar voor tekst- en display-advertenties op zowel desktopcomputers als mobiele apparaten. Ondanks dat het een van de meest voorkomende formaten voor display-advertenties is, meldt Google dat de voorraad meestal beperkt is en dat display-advertenties van dit formaat daardoor mogelijk slecht presteren. Vierkante advertenties zijn klein, dus adverteerders mogen verwachten dat ze worden overtroffen door grotere advertentie-indelingen. Sommige marketeers hebben de neiging om vierkante banneradvertenties te vermijden vanwege de algemene overtuiging dat het publiek rechthoekige vormen aantrekkelijker vindt. Het blijkt dat rechthoekige banners beter presteren dan vierkante.
200 x 200 – Small Square
Het small square advertentieformaat is in wezen een compactere versie van de medium square. Het is ook beschikbaar voor tekst- en beeldweergave-advertenties op zowel desktop- als mobiele netwerken, maar nogmaals, er zijn voorraadtekorten die kunnen leiden tot slechte prestaties (vooral omdat de advertentie zelf zo klein is).
970 x 90 – Large Leaderboard
Large Leaderboard is een uitvouwende advertentie-indeling die bovenaan de pagina wordt weergegeven voordat deze wordt uitgevouwen tot 970 x 415 en de rest van de pagina-inhoud naar beneden duwt om ruimte te maken. Grote leaderboards hebben het potentieel om uitzonderlijke merkervaringen te bieden, maar ze zijn nog relatief nieuw en worden onderbenut.
Extra: 970 x 250 – Billboard
De 970×250 is een advertentieblok dat door de IAB werd vermeld als een rijzende ster. Het heeft de afmetingen van 970 pixels breed en 250 pixels hoog. Advertenties van 970×250 worden ook wel Billboards genoemd. Dit wordt meestal, net als de large leaderboard gebruikt als een pushdown-advertentie.
Top 5 best presterende display-advertentieformaten op Google
Google laat weten dat dit de best presterende advertentieformaten zijn in het Google Display Netwerk. Alle display-advertentieformaten in deze lijst behoorden tot de meest voorkomende, behalve de 320 x 100 mobiel banner die de vijfde positie inneemt en alleen op mobiele apparaten wordt weergegeven.
Volgens Google zijn de best presterende formaten voor display-advertenties:
- 300 x 250 – Medium Rectangle
- 336 x 280 – Large Rectangle
- 728 x 90 – Leaderboard
- 300 x 600 – Half Page (Large Skyscraper)
- 320 x 100 – Large Mobile Banner
Samenvatting
Om je volgende PPC-displaycampagne te optimaliseren, is het belangrijk dat je de best presterende advertentieformaten kiest met advertentieplaatsingen die de meeste kans hebben om vertoningen en conversies voor je campagne te genereren. Je moet verschillende formaten kiezen voor zowel desktop- en mobiele apparaten.
Bekijk hier Het Voordeel van Display Banner Ads.